SmagLivet

Sødt som surt

*Chokolademarengs

Skriv en kommentar

Ren nostalgi, da jeg i dag fik lyst til at kaste mig over barndommens klassiker, som mormor lavede den. Store fluffy marengs, rørt med kakao, helt seje inden i og sprøde udenpå. Kan huske min mormor lavede dem da jeg var lille, men af en eller anden grund er de røget i glemmekassen. Nu er de kommet tilbage, og ligger nu i min “gemmekassen” i stedet for.

 Det tager ingen tid at forberede de 4 ingredienser der skal bruges, dog skal man væbne sig med tålmodighed, da de skal bages/tørres i 2 timer.

Til 6 store marengs:

  • 3 æggehvider
  • 175 g. Sukker
  • 1 spsk. Eddike
  • 1 spsk. Kakao

 Æggehviderne piskes næsten stive, og herefter tilsættes sukkeret lidt efter lidt. Der piskes længe og imens tilsættes eddiken, når du er lige ved at give op af rystelser i armen, er det på tide at stoppe, der er nu gået 5-10 min.. Nu vender du forsigtigt en spsk. kakao i massen. Du skal blot vende en 3 til 4 gange.. Det skal ikke være rørt ud.

Dejen fordeles i 6 store klatter på en bageplade med bagepapir, og stilles i en forvarmet ovn ved 125 grader. Her skal de så stå og hygge sig i 2 timer.

De færdigbagte herligheder køles af på en rist, og nydes lige som de er, lækre og luftige, eller smøres med et godt lag mørk chokolade på undersiden.

 Dejlige minder, fra en dejlig barndom hos mormor ❤

Store chocolate marengs

Skriv et svar

