SmagLivet

Sødt som surt

*Rødgrød med et twist

Skriv en kommentar

Den danske sommer har for alvor meldt sin ankomst. Dette har naturligvis resulteret i et boom af lækre bær i mors dejlige have! Så i weekenden blev der plukket bær til fryseren, kogt marmelade og af resterne kogte jeg en ordentlig portion rødgrød. Men når man ikke kan tåle lækker kold komælk, så er det lige som om der skal noget andet til. For ikke at skulle sammenligne den gamle version, med den nye, gik jeg en helt ny vej, i hvert fald hvad tilbehøret angår.

Til grøden brugte jeg:

  • 400 g. blandet bær (Dem du godt kan lide, jeg brugte: solbær, kirsebær, hindbær og ribs.)
  • 4 dl. vand
  • 3-5 spsk. sukker
  • 1-2 spsk. kartoffelmel
  • 3-4 spsk. vand

Vask bærerne og kom dem i en gryde med vandet. Lad det koge op og simre i ca. 10 min. til bærerne er møre. Sig blandingen og lad saften koge op igen. Bland kartoffelmel og vand. Tag den kogende saft af blusset, og hæld kartoffelmel/vand i saften under omrøring, tilsæt indtil den ønskede konsistens opnås. Kommes i en skål og på køl.

Hertil bagte jeg nogle sukkerfrie, små havregrynstoppe med chokolade. Det blev ret godt selvom det ikke lige er det, man forbinder med den traditionelle rødgrød med fløde.

100 g. FRI (Vegetabilsk alternativ til smør, eller brug smør, hvis du tåler dette)Olie
1 æg
100 g. Havregryn
70 g. Mel ( Her brugte jeg en glutenfri melmix, men brug hvad du kan lide og tåle)
1/2 tsk. Bagepulver
1/2 tsk. Salt
100 mørk chokolade ( evt. Sukkerfri)
Bland alle ingredienserne sammen til en fast dej, og sæt den på plader med lidt afstand. Bages ved 180 grader i 10-15 min.

Disse små lækre kagetoppe knuses og nydes som tilbehør til den kolde og forfriskende grød.

En dessert og mellemmåltid der kan varieres så alle kan tåle den.

20130730-104223.jpg
Skriv et svar

