SmagLivet

Sødt som surt

*Chokolade/Mynte ballader

Skriv en kommentar

I går og i dag har budt på malerarbejde i lejligheden, dejligt med lidt fornyelse og beskæftigelse. 😉

Der er i dag en uge til jeg begynder på det nye job.. og jeg går og glæder mig lidt til at komme igang igen. Mens ventetiden bliver forsødet med lidt lækkerier. I dag imellem maling af loft og madlavning til den travle kæreste, blev det til denne lækre sag.

Først blev der bagt kiks, de blev så kvæst og mast til ukendelighed og blandet med chokolade og “smør” (Ingen dårlig blanding vel? 😉 ) Derefter blev lag efter lag lavet på skift, mens der selvfølgelig blev malet imellem.. Tiden skal jo udnyttes fornuftigt 😉

Opskriften som jeg lavede den:

Kiksebund:

  • 130 g. kiks (Jeg bagte en halv portion af mine hjemmebagte kiks, som jeg har skrevet om før, der var lidt i overskud. Ellers kan du bruge digestive, hvis du tåler disse, eller anden form for lidt “grov” kiks)
  • 50 g. FRI (Brug smør hvis du tåler dette)
  • 120 g. Mørk chokolade (Hver her opmærksom på allergener)

Kiksene kommes i en pose og smuldres med en kagerulle, enten ved at slå eller ved at rulle hen over dem. Chokoladen og smøres smeltes sammen i en gryde ved lav varme, hvorefter massen hældes over kiksekrummerne. Denne portion passer til en lille rugbrødsform, denne beklædes med bagepapir og chokolade/kiksemassen redes ud i bunden i et jævt lag. Kagen kommes nu i fryseren i minimum 10 min.

Pebermyntelag:

  • 40 g. FRI (Brug smør, hvis du tåler dette)
  • 200 g. Flormelis (Evt. ekstra)
  • 1 tsk. Vaniljesukker
  • 1-2 tsk. Pebermynteessens (Mængden afgøres af mærke og variant, hvis der bruges ren pebermynteolie, skal der bruges dråber og ikke teskefulde)
  • Grøn frugtfarve efter temperament (Dette kan undlades)

FRI, flormelis og vaniljesukker, røres sammen og der tilsættes smag og farve indtil der opnås en homogen masse. Den skal have konsistens som tyk grød, hvis dette ikke er tilfældet kan der tilsættes en spsk. vand, eller mere flormelis, alt efter om massen er for tyk eller tynd.

Når konsistens og smag  er opnået, bredes det ud over den ny kolde kage, og kommes tilbage i fryseren, nu for minimum 30 min.

Chokoladelag:

40-50 g. Mørk chokolade (Husk at tjekke for allergener)

Chokoladen smeltes og kommes over den kolde kage og opbevares herefter i fryseren, og nydes når behovet for lidt lækkert opstår.

Mintkage

Skriv et svar

