SmagLivet

Sødt som surt

*Kastanjekage vol. 2

3 kommentarer

Da jeg den anden dag lavede kastanje-konfekt-kage fik jeg ikke brugt alt kastanjecremen. Dette blev derfor i dag brugt til en bagt version også med chokolade, men med hasselnødde mel og æg.. Den er helt svampet og brownieagtig i konsistens. Vil egne sig perfekt til en stor skefuld flødeskum eller vaniljeis!

Så hvis du står og mangle den perfekte opskrift til weekendens kageprojekter, så er denne bestemt værk at kaste sig ud i!

Opskriften som jeg lavede den:

  • 250 g. Kastanjecreme
  • 150 g. Mørk chokolade (Jeg brugte en 80 %, værd opmærksom på indhold af evt. mælk og gluten)
  • 30 g. Sirup
  • 2 tsk. Vaniljesukker
  • 60 g. FRI (Brug smør, hvis du tåler dette)
  • 3 æg delt i blomme og hvider
  • En knivspids salt
  • 50 g. Hasselnøddemel (Jeg lavede det selv på min kaffekværn, hvis du ikke har sådan en, kør da hele hasselnødder i en foodprocessor, minihakker ell. lignende.)

Chokoladen smeltes over vandbad med FRI/Smør. Imens blandes kastanjecreme, æggeblommer, sirup, vaniljesukker, salt og hasselnøddemel i en skål, og hviderne piskes stive i en anden.

Når chokolade og FRI/Smør er smeltet, blandes det sammen med kastanjemassen, herefter vendes de stiftpiskede æggehvider i massen, og det hele kommes i en springform beklædt med bagepapir. Kagen bages i 30-40 min ved 180 grader.

En lækker lækker kage, der er lettere end en brownie men med samme fudgy konssistens, og helt naturlig gluten – og laktosefri 🙂

Rigtig god weekend til alle !

20130914-072131.jpg

3 thoughts on “*Kastanjekage vol. 2

  1. Hej Søde. Hvor har du købt dine krus, der står i baggrunden? 🙂

  2. De er simpelthen så fine!!

Skriv et svar

