SmagLivet

Sødt som surt

*Bløde kerne kiks

Skriv en kommentar

Jeg kan til tider føle, at det er svært at have noget nemt liggende derhjemme til man kommer hjem fra arbejde, til når man skal på tur, eller til når lysten til andet end gulerødder og mandler melder sig. Til det formål er disse helt perfekte. De er ikke helt en kiks og ikke helt et stykke brød, men smager perfekt med et godt lag FRI/Smør, eller hvad man nu ellers har lyst til 😉

foto 2Opskriften som jeg lavede den:

  • 60 g. Mandel mel (Jeg kværnede det selv på min kaffekværn, men købt er også fint)
  • 60 g. Hørfrø (Igen her malede jeg det fint i kaffekværnen, en morder vil også kunne klarer arbejdet.)
  • 25 g. Hasselnødder (Ligeledes malet til mel)
  • 25 g. Havregryn (Males også til mel)
  • 130 g. Gulerod eller anden rodfrugt
  • 2 æg
  • 1 dl. Vand
  • 1 tsk. Kanel (Evt. mere hvis man ønsker en mere kageagtig smag)
  • Lidt salt

foto 3

Først males alle nødder, gryn og kerner til mel. Når dette er gjort, blendes gulleroden i foodprocessoren, eller rives meget fint, på et rivejern. Alle ingredienserne blandes herefter i en skål, hvor dejen står og trækker i 15-20 min.

foto 4Når dejen har hvilet, rulles den ud mellem to stykker bagepapir, i et jævnt lag. Hvorefter den bages i 10 min. ved 180 grader. Efter de ti min. tages pladen ud, og stæres i ønskede størrelser og former, og bages færdige i ca. 25-30 min. ydeligere.Bløde kiksLækre at have liggende, til når den lille sult melder sig.

Skriv et svar

