SmagLivet

Sødt som surt

*Mælkefri chokoladekarameller

Skriv en kommentar

For et par uger siden, var jeg så heldig at modtage produkter jeg skal teste fra Oialla. Der er tale om 3 slags chokolade med henholdsvis 78%, 72% og en med 46% kakao samt en pose med de lækreste cacao nibs. Blot ved åbning af poserne, breder der sig den skønneste duft af chokolade. De kommende opskrifter vil derfor være inspireret af deres lækre produkter.

Jeg har længe gået med tanken om at skulle lave karameller, da alle dem man kan købe oftest indeholder bestanddele af mælk. Denne udgave er derfor helt naturlig mælkefri og fuld af smag af den dejlige chokolade. Jeg valgte at bruge Oialla 78%  chokolade, der bliver nemlig tilføjet store mængder sukker og glukose, derfor er det nødvendigt med en kraftig chokolade, for at få en intenst chokoladesmag. Ligeledes valgte jeg at tilføje cocoanibs, for at tilføre bid og ekstra intensitet, disse kan undlades, hvis man mere er til den rene karamel.

Mælkefri chokoladekarameller

Opskriften som jeg lavede den:

  • 100 g. God mørk chokolade f.eks. Oialla
  • 1/2 dl. af den tykke del af kokosmælken (Stil evt. dåsen i køleskab, herved vil den tykke – og flyende del skille)
  • 60 g. Sukker
  • 50 g. Glukose
  • evt. 10 g. Cacao nibs eller pulver af frysetørret bær

Chokoladen hakkes fint, og stilles til side. Kokosmælk, sukker og glukose kommes i en lille gryde og bringes i kog. Kom nu den finthakkede chokolade i gryden og skru ned for varmen. Massen skal nu stå og simre, indtil den når 120 grader, under konstant omrøring. Når massen opnår den rette temperatur, hældes den ud på et stykke bagepapir og afkøles i ca. 12 timer ved stuetemperatur. Det er vigtigt at karamellen IKKE kommes i køleskabet, da den så vil blive fugtig. Karamellerne kan nu skæres i de ønskede størrelser og former, og opbevares i en tætsluttet beholder med papir imellem. Jeg valgte at vende nogle af mine karameller i pulver af frysetørret brombær, hvilket bestemt ikke var en skidt ting for smagen.

Vil være et sikkert hit for både børn og voksne med hang til gode chokoladeoplevelser.

IMG_1736 Mælkefri chokoladekaramellerDette er et sponsoreret indlæg.

Skriv et svar

