SmagLivet

Sødt som surt

*Æbleskiver med risengrød

Skriv en kommentar

Selvom den hvide jul og vinterkulden lader vente på sig, skal man ikke glemme at hygge sig og forkæle dem man holder af. December er risengrødenshøjsæson, og ved at koge den på mandelmælk er det også muligt for mig og andre med mælkeintolerance, at nyde det er jul.

Efter et hyggeligt cafe besøg i mandags med den søde Anette, blev jeg inspireret til at prøve at lave æbleskiver. Dog syntes jeg ikke om de glutenfrie jeg har prøvet at bage et par gange, så i stedet er disse lavet på en klatkagedej. Super nemt, og virkelig lækkert!

Glutenfri æbleskive

Opskriften som jeg lavede den:

Risengrød:

  • 1 1/2 dl. Vand
  • 90 g. Grødris
  • 1/2 L. Mandelmælk
  • evt. lidt salt

Bring vand og ris i kog. Kog risene ved jævn varme og under omrøring i ca. 2 min. Herefter tilsættes mælk og bringes i kog. Kog grøden ved svag varme, stadig under omrøring, i ca. 10 min. Læg låg på og kog i ca. 25 min. Når grøden er færdig, stilles den i køleskabet til den er helt kold.

Klatkagedej:

  • 350 g. Kold grød
  • 2 Æg
  • 1 spsk. Vaniljesukker
  • 2 spsk. Rismel
  • evt. Lidt salt
  • evt. Kardemomme

Den kolde grød røres godt igennem, for at undgå klumper. Herefter tilsættes et æg ad gangen og der piskes grundet imellem. De resterende ingredienser tilsætter og røres sammen. Den færdige dej, steges i en æbleskivepande, hvor der evt. kan tilsættes lidt mere dej, efter at have vendt æbleskiven en kvart omgang, for at opnå en mere rund æbleskive.

Nydes lune og med masse af flormelis og syltetøj til.

IMG_3039

Julestemningen breder sig 🙂
Glutenfrie æbleskiver

Skriv et svar

