SmagLivet

Sødt som surt

*Dessert Tapas

Skriv en kommentar

Først vil jeg ønske alle jer kære læsere et rigtig godt nytår. Et nyt år som ingen ved, hvad vil bringe af store og små begivenheder. Jeg selv håber på et år fyldt med gode oplevelser og naturligvis en masse lækker mad. Jeg vil prøve at blogge lidt mere i den kommende tid, dog skal jeg lige igennem årets første tre måneder, uden sukker, frugt, eddike, sødemidler, mange meltyper og meget andet. Men det tager vi som en oplevelse og håber at min krop vil takke mig efter.

Men inden jeg tog hul på min nye livsstil, skulle nytåret fejres. Dette blev gjort med gode venner og lækker mad. Vi stod hver især for en ret, og jeg havde fået æren af at komme med desserten. Jeg havde ikke rigtig kunne beslutte, hvad jeg skulle lave, så derfor endte det ud med en dessert tapas.

Dessert tapas

Der blev serveret en Sarah Bernart kage (yderst til ventre),  en macaron med jordbærfyld, en tuiles med peanutbuttermousse (kageskeen midt på billedet), en lille kokostrøffel samt et glas med chokolade og hyldeblomstmousse. Alt i alt en lækker og let lille anretning til en aften, hvor man får rigeligt at spise.

Opskriften på den lille Sarah Bernart kage har jeg bragt før på bloggen, og du kan finde den her.

Sarah Barnarth kage

Herunder kommer opskrifter på mousserne og den lille røde macaron.

Hyldeblomstmousse som jeg lavede den:

  • 150 g. Risfløde
  • 1/2 dl. koncetreret hyldeblomstsaft (Jeg havde noget jeg selv har lavet fra i sommers.)
  • 1 1/2 blad husblads
  • 1/2-1 1/2 spsk. Sirup efter smag

Pisk risfløden i 2 minutter til en let skum, herefter piskes saften i og stilles til side. I et vandbad smeltes husblads, til det akkurat er flydende. Dette piskes nu i blandingen i en tynd stråle, og det hele smages til med sirup.  Kommes på glas eller i en skål, og stilles i køleskabet i minimum fire timer.

Chokolademousse som jeg lavede den

  • 125 g. Mørk chokolade
  • 100 g. Pasteuriseret æggeblomme
  • 75 g. Flormelis
  • 1 ¼  dl. Pasteuriseret æggehvide
  • 1 spsk. Sukker

Chokoladen hakkes fint og smeltes over vandbad. Imens piskes æggehviderne stive med  med 1 spsk. sukker, til en sej masse. Æggeblommer og flormelis piskes nu til en tyk æggesnaps som piskes i chokoladen. Herefter tilføjes 1/3 af æggehviderne, hvor der piskes godt. Nu vendes chokoladedelen forsigtigt med de resterende 2/3 af æggehviderne. Moussen er nu klar til at komme på glas eller i en skål, hvor den skal stå i minimum 4 timer på køl.

Hvis man som jeg vælger at lave de to mousser i lag, skal de laves af to omgange, hvor den første mousse får lov til at sætte sig i minimum 2 timer.

Hyldeblomst og chokoaldemousse

Opskriften som jeg lavede de røde macarons:

  • 90 g. Mandelmel (Køb det, eller mal det selv i en kaffekværn)
  • 135 g. Flormelis
  • 50 g. Sukker
  • 75 g. Æggehvider (Skal have stuetemperatur)
  • Rød pastafarve

Mandelmel og flormelis blandes i en skål og stilles til side. De stuetemperede æggehvider piskes meget stive, hvor der tilsættes sukker lidt ad gangen. Når hviderne kan stå selv tilsættes farve, og de tørre ingredienser vendes/blandes grundigt med æggemassen, du må ikke piske det sønder og sammen, men massen skal være homogen. Massen kommes i en sprøjtepose, hvor spidsen klippes af og der skal nu afsættes små runde makroner. Herefter skal de små søde kager stå til tørre i minimum 30 min. Kagerne skal bages ved 175 grader, en plade af gangen i ca. 10-12 min. men hold øje! De er færdige når de ikke bævre, når du trykker på dem. Lad kagerne køle af på bagepapiret, da de derved er nemmere at løsne når de er kølet af.

Fyldet til de små kager er lavet således:

  • 125 g. Jordbær (Jeg brugte frosne)
  • 20 g. Sukker
  • 1 tsk. vanillesukker
  • 140 gram FRI (Brug smø hvis du kan tåle dette)
  • Ca. 100 gram flormelis (Smag dig frem til hvor sødt du ønsker fyldet)

I en lille gryde koges jordbær og sukker sammen ved svag varme. Det skal koge i ca. 30 min., indtil bærerne er møre og vandet/frugtsaften er reduceret. Jordbærgrøden hældes i en skål og stilles på køl indtil den er helt kold. Pisk nu FRI/smør og flormelis sammen til en let og luftig masse, og tilsæt den mængde jordbærgrød de foretrækker. Pas på med at overpiske, da cremen har let ved at skille. Kom nu cremen i en sprøjtepose og fyld dine små macarons med lækker lyserød creme.

Macaron med jordbærcreme

Håber i alle har haft en rigtig dejlig jul og får et fantastisk nytår.

Skriv et svar

