SmagLivet

Sødt som surt

*Biscotti med pistacie og marcipan

Skriv en kommentar

Efterhånden kan man begynde at ane, at det er længere lyst, og vi går mod sol og sommer.  Vejret i disse dage henleder dog mere tankerne på jul og hjemlig hygge.

Jeg kommer tidligt hjem i disse dage, hvilket er fantastisk. Jeg nyder at kunne bruge mine timer ude i mit køkken, hvilket i nok også har kunnet mærke på den mængde indlæg, der kommer.

I dag blev det til en rigtig mormor klassiker, dog med et twist. I min barndom hed disse kager kaffebrød, af den simple grund at de blev dyppet i kaffen. Nu hedder de biscotti, men formålet er nøjagtig det samme. De nydes med en dejlig kop kaffe, eller blot som de er. Jeg har valgt at lave dem udelukkende på havregryn og mandelmel, og det giver dem en rigtig dejlig og helt speciel sødme.

Biscotti

Opskriften som jeg lavede den: (Giver mellem 12 og 15 stk.)

  • 30 g. Mandelmel (Jeg malede det selv på min kaffekværn)
  • 40 g. Havremel (Mel havregryn fintpå kaffekværn eller i en foodprocessor)
  • 1 lille æg
  • 1/2 tsk. Natron
  • 1 tsk. Vaniljepulver
  • 30 g. Sukker
  • 40 g. Marcipan, skåret i små tern
  • 30 g. Usaltet pistacie nødder

Alle ingredienserne kommes i en skål, hvor det røres godt sammen. Dejen formes som en let flad pølse på en bageplade beklædt med bagepapir. Denne bages ved 175 grader i 20 min. til den er let hård, når du trykke på. Herefter tages pladen ud, og stangen skæres nu i 1-2 cm. tykke skiver og bredes ud på bagepladen igen, så der er luft imellem kagerne. Nu stilles pladen igen i ovnen, denne gang slukkes der for varmen, men varmeblæseren skal stadig køre. Her står de til de er helt tørre.

Nydes med en rygende varm kop kaffe, eller blot som en lille snack sidst på dagen.

Biscotti

 

Skriv et svar

