SmagLivet

Sødt som surt

*Scones med hårdnougat (Hvede- og mælkefri)

Skriv en kommentar

Jeg har længe gået med en ide om, at en dejlig blød scone fyldt med hårdnougat, måtte være fantastisk. Nu hvor det er prøvet af, må jeg sige at det smager virkelig skønt! Den er helt neutral i smagsudtrykket, men ligner en lille plette bid af himlen. De er nemme at gå til, og tager næsten ingen tid at forberede.

Jeg brugte en melmix, jeg ikke har prøvet før, og jeg må sige at smagen er virkelig dejlig. Den kan fåes hos allergikost.dk, og der er slet ikke brug for nogen smagstilsættere for at skjule kedelige bismage. Tit syntes jeg der er brug for vanilje, kanel, kardemomme eller andet, for at pifte glutenfrit bagværk lidt op.

Scones med hårdnuogat

Opskriften som jeg lavede den: (Ca. 6 små scones)

Hårdnuogat:

  • 50 g. Flormelis

Kom flormelis på en pande og smelt det ved middel varme. Når sukkeret er gyldendt, kommes det på et stykke bagepapir og køles af. Når nougaten er kold hakkes den fint, og er nu klar til at blive brugt.

Scones:

  • 110 g.  Provena pure oat (Brug evt. 80 g. melmix og 30 g. havremel)
  • 25 g. flormelis
  • 1/2 tsk. bagepulver
  • Lidt salt
  • 30 g. FRI (Brug smør hvis du kan tåle dette)
  • 40 g. finthakket hårdnougat
  • 1 æg
  • 1-2 spsk. vand

Scones med hårdnuogat

Bland mel, flormelis, bagepulver og salt i en skål. Kom FRI/smøret ned i skålen og smuldre blandingen mellem fingrene til det ligner krummer. Tilsæt den hårde nougat, ægget og lidt af vandet, og bland dejen til den akkurat hænger sammen. Dejen bredes ud på et stykke bagepapir så den er ca. 2 cm. høj. Dejen kommes i køleskabet, mens ovnen varmes op til 200 grader.

Stik scones ud på 6-7 cm., skær dejen ud i stykker eller den form du ønsker. Bages i 10-12 min. til de er gyldne, og køles af på en rist.

Nydes lune og lækre, til en god kop te.

Scones med hårdnuogat

Skriv et svar

