SmagLivet

Sødt som surt

*Pandekager med stikkelsbærkompot

Skriv en kommentar

Min mormor har lært mig mange ting her i tilværelsen, og en af dem er at få det bedste ud af ingenting. Om det så gælder livets små glæder eller køkkenets store udfordringer. Da jeg var mindre og begyndte at sidde på køkkenbordet og røre i alle skåle og gryder, var der en ting der prægede billedet, nemlig kærlighed. Kærlighed til hinanden og kærlighed til at få det bedste ud af de ingredienser, der var til rådighed. Opskrifter var der mange af, og min mormor har den tykkeste bog af alle, fyldt med gamle opskrifter skrevet med den dejligste håndskrift og små udklip fra ugeblade. Det er en af de ting, som jeg husker aller bedst fra min barndom. “Her i huset bruger vi, hvad vi har” og sjovt nok smager det altid bedst, det mormor laver. En opskrift er en ting, men at have fidusen er en helt anden.

Opskriften i dag er en klassiker for mange, dejlige tynde pandekager, fyldt med stikkelsbærkompot. Se det er ren lykke at få indenbords. Godt nok er det ikke sæson for stikkelsbær, men har du en pose gemt i fryseren, er dette det rette tidspunkt at finde den frem, og forkæle børn og børnebørn. For mit vedkomne er jeg blevet forkælet ud over alle grænser min barndom igennem, og hver lørdag efter en tur i svømmehallen med morfar, stod den på pandekager til frokost med rådhusklokkerne klingende i radioen.Ja, jeg må vidst siges at være bonde født og kvæget opdraget.

Pandekager med stikkelsbærkompot

Opskriften som jeg laver den i dag: (2 stk. pandekager og rigeligt kompot)

Stikkelsbærkompot:

  • 200 g. stikkelsbær (Jeg brugte frosne)
  • 2/3 dl + 2 spsk. vand
  • 50 g. sukker
  • 1 tsk. maizena

Kog stikkelsbærkompot ved at koge stikkelsbær, 2/3 dl. vand og sukker ved jævn varme til bærerne er møre. Udrør maizena i 2 spsk. vand og tilsæt dette til den varme grød lidt efter lidt, og lad grøden slå et par bobler inden den kommes i en skål og stilles på køl. Du kan jævne mere eller mindre, alt efter hvilken konsistens du kan lide.

Pandekage:

  • 50 g. havremel (jeg maler havregryn på min kaffemølle)
  • 1 spsk. sukker
  • Vaniljepulver
  • Lidt salt
  • ca. 1 dl. vand
  • 1 æg
  • 1 spsk. smeltet kokosolie + plus ekstra til stegning

Pandekagerne laves ved at blande havremel, sukker, vaniljepulver og salt i en skål. Pisk æg, lidt af vandet og smeltet kokosolie i melblandingen, og tilsæt vand til en lind pandekagedej opnås.

En pande varmes godt op, og pandekagerne steges nu ved middel til høj varme et par minutter på hver side.

Nydes lune og med rigeligt stikkelsbærkompot til!

Skriv et svar

