SmagLivet

Sødt som surt

*Madblogger Udfordring 2014 – Flødeboller

1 kommentar

Jeg har taget udfordringen op, og har fået tildelt denne skønne blog, i Madblogger Udfordringen 2014. Det er anden gang denne løber af stablen, dog er det min første gang. TildeMa(d) er en skøn og inspirerende blog, hvor der er muligheder for at finde alle former for opskrifter. Jeg er primært inde for det søde køkken, så jeg fandt hurtigt en opskrift der lød rigtig spændende at lege med. Jeg har valgt hendes opskrift på flødeboller. Jeg ELSKER flødeboller og gerne med forskellige former for smage og  faconer. Jeg er gået videre med hendes hindbær og lakrids tema, jeg har dog valgt at kombinere den med min egen opskrift på lakrids småkager. En sprød bund med lakridssmag, toppet med rigelige mængder af blødt hindbærskum og overhældt med lækker, bitter, mørk chokolade.

Håber i vil finde opskriften inspirerende.

Madbloggerudfordring 2014

Opskriften som jeg lavede den: (Ca. 10 stk.)

Kiksebund med lakrids:

  • 40 g. mandelmel  (Jeg maler det selv på en kaffekværn)
  • 25 g. maizena
  • 75 g. havremel (Malet til mel i en foodprocessor eller en kaffekværn)
  • 60 g. FRI (Brug smør hvis du kan tåle dette)
  • 1-2 spsk. sirup
  • 1-2 tsk. lakridsgranulat (Smag dig frem, dejen kan sagtens spises rå, da der ingen æg er i)

Kom alle ingredienserne i en foodprocessor og blend til massen er homogen. Rul derefter dejen  ud imellem 2 stykker bagepapir til en tykkelse på ca. 3 mm. og udstik små runde kiks med en diameter på ca. 5 cm. i diameter.  Den restenrende dej omkring de udstukket kiks fjernes ved hjælpe af en kniv, og rulles ud igen efter sammen princip.

Bages ved 180 grader i 9-11 min. og køles af på en rist, inden de overtrækkes med mørk tempereret chokolade. Bundene tørre på en stykke bagepapir, inden skummet laves.

Der vil være et par kiks for meget i forhold til skummet. Men de er lækre at nyde blot som de er eller med chokoladeovertræk.

Madbloggerudfordring 2014

Hindbærskum:

  • 150 g. + 10 g. sukker
  • 1/2 dl. vand
  • 5 tsk. pulveriseret frysetørret hindbær (Jeg malede frysetørrede hindbær til pulver i en kaffekværn)
  • 75 g. pastauriseret æggehvider
  • 300 g. mørk chokolade (Både til overtræk af bunde og selve flødebollen)

150 g. sukker og vand koges til det når 110 grader. Mens sukkerlagen koger, piskes æggehviderne stive og de resterende 10 g. sukker piskes i.  Når sukkerlagen er 110 grader tilsættes den æggemassen i en tynd stråle under fortsat piskning. Der piskes i minimum 7-10 minutter for at sikre en sprøjtefast skum. Under piskningen tilsættes hindbærpulveret, du kan evt. smage dig frem, hvor fremtræden en  hindbærsmag du ønsker.

Herefter kommes skummet i en sprøjtepose med enten en glat eller stjerneformet tyl. Skummet kan nu sprøjtes ud på bundene i ønsket mængder. Herefter overtrækkes flødebollerne med tempereret chokolade og pyntes med lakridspulver, frysetørret hindbær eller andet.

Nydes lige som de er og i godt selvskab 😉

Madbloggerudfordring 2014

One thought on “*Madblogger Udfordring 2014 – Flødeboller

  1. Pingback: Madblogger Udfordringen #2 – sådan gik det! | madbloggerudfordringen

Skriv et svar

