SmagLivet

Sødt som surt

*Kiks og knækbrød med frø og kerne (Hvede- og mælkefri)

Skriv en kommentar

Jeg mangler nogle gange lidt til pausen midt på formiddagen, eller når man kommer hjem fra job. Der passer disse små kiks eller knækbrød om man vil, perfekt. De er fyldt med gryn og kerner og sunde fedtstoffer og smager fremragende. En nem måde at få fibre ind i dagligdagen.

Knækbrød

Opskriften som jeg lavede den:

  • 150 g. havremel (Jeg maler det selv på en kaffekværn)
  • 25 g. sesamfrø
  • 25 g. solsikkekerner
  • 25 g. hørfrø
  • Lidt salt
  • 1/2 dl. olie
  • 1 dl. vand

Bland alle ingredienserne sammen i en foodprocessor og kør dejen homogen. Hvis ikke du har en foodprocessor kan den røres sammen i en skål.

Rul dejen ud mellem 2 stykker bagepapir. Jeg ruller dejen i en tykkelse så den passer til en bageplade, hvis du ønsker tyndere kiks/knækbrød fordeler du dejen ud på to bageplader. (HUSK: at reducere bagetiden)

Nu kan du blot ridse dejen med en skarp kniv i de størrelser du ønsker, eller gøre som jeg og stikke små cirkler ud i dejen. Jeg fjerne ikke den overskydende dej, men bager blot hele herligheden på en gang ved 150 grader i 30-40 min. Når pladen er afkølet kan jeg så brække det overskydende fra, og nyde som små hapsere, eller bruge som et sprødt element i en salat. Smid det endelig ikke ud.  😉

Kiks

Skriv et svar

