SmagLivet

Sødt som surt

*Havretrekanter (Hvede – og mælkefri)

3 kommentarer

Ja, lige for tiden kan i måske fornemme, at jeg er ret vild med at bruge havregryn, både som valsede men også som mel. Jeg syntes de giver en dejlig smag, tekstur og så er de ikke mindst fulde af fibre.

Denne kage er baseret udelukkende på havregryn og har kun selvskab af en enkelt skefuld mel. Det er dog langt fra en slankekage, da der både er store mængder sukker og fedtstof i. Dog er det et dejligt indslag  til kaffen eller det søde element i madpakken.

Havretrekanter

Opskriften som jeg lavede den:

  • 4,5 dl. havregryn (Brug glutenfrie, hvis du ikke tåler almindelige)
  • 100 g. FRI, mælkefri margarine eller smør
  • 1 dl. sukker
  • 2 spsk. sirup
  • 1 tsk. vaniljesukker
  • 2 tsk. bagepulver
  • 1 spsk. mel
  • Til pynt bruges 100 g. mælkefri nougat eller mælkefrit smørepålæg som dette.

Bland de tørre ingredienser sammen, og smelt fedtstoffet i en gryde og hæld dette i. Bland dejen godt sammen, og fordel den i en form beklædt med bagepapir. Bages i 10-12 min. ved 200 grader.

Når kagen tages ud af ovnen fordeles nougat eller chokolade smørepålæg på den lune kage og opbevares på køl.
Havretrekanter

3 thoughts on “*Havretrekanter (Hvede – og mælkefri)

  1. Er helt vild med havregryn og er faldet over denne opskrift som jeg rigtig gerne vil prøve! Du skriver i den indledende tekst, at der skal maizena i, men det står ikke som en ingrediens i opskriften. Vil bare lige høre om det skal i, inden jeg bager 🙂 Glæder mig til at prøve din opskrift. Tak for den 🙂

    • Hej Maja

      Det glæder mig at høre, kagen er super lækker og meget nem, i hvert fald, når opskriften passer 😉 Tak, for påmindelsen og det er nu rettet i ingredienslisten 😉 Der er tale en en enkelt spiseskefuld mel til at få det hele til at hænge lidt bedre sammen.

      Rigtig god fornøjelse med bageriet, håber den vil bringe lykke i det lille hjem.

      Rigtig god dag. 🙂

  2. Tusind tak for hurtigt svar. Kagen var lige som jeg havde håbet på 😀
    Den bragte bestemt lidt lykke og lune i min stue i aften og så er der også til madpakken i morgen 🙂

Skriv et svar

