SmagLivet

Sødt som surt

*Koldskål med ristede havregryn (Hvede- og mælkefri)

1 kommentar

Efter en sød læser efterspurgte en god koldskål til sommerens varme dage, fik jeg selv  lyst til at mindes sommeren og de lune aftener. Der findes en købeversion baseret på soya, den er jeg dog ikke personlig så vild med, jeg har derfor lavet min egen variant fyldt med vanilje og citron.

Mange syntes nok at der hører sig kammerjunker til, hjemme hos os har vi dog altid nydt den dejlige sommerret med lune ristede havregryn og jordbærstykker. Så her får i min version af en af sommerens klassikere med et twist af vaniljeprikker og citrus. Mælkefri koldskål

Opskriften som jeg lavede den: (1 portion)

Koldskål:

  • 2 patauserede æggeblommer
  • 1-2 spsk. sukker
  • 1/2-1 vaniljestang (Jeg bruger altid en dejlig fed vaniljestang, hvis du ikke har sådan en, vil jeg bruge en hel stang almindelig)
  • 1 1/2 dl. neutral soyayoghurt
  • 1/2 -1 dl mandelmælk (brug det du bedst kan lide)
  • Citronsaft efter smag

Flæk vaniljestangen på langs og skrab kornene ud med bagsiden af kniven. Mos de små korn ud med lidt af sukkeret. Pisk æggeblommer lyse og luftige med vaniljesukkeret og det resterende sukker. Bland yoghurten i og tilsæt mandelmælk indtil den ønskede konsistens opnås. Jeg kan godt lide min lidt tyk i konsistensen, men det afgør du selv. Smag koldskålen til med citronsaft og server den kold med ristede havregryn og jordbærtern.

Ristede havregryn:

  • 1/4 dl. smagsneutral olie
  • 50 g. havregryn (Brug glutenfrie hvis ikke du tåler de almindelige)
  • 1 spsk. sukker

Varm olien op i en pande, og tilsæt havregryn og sukker. Rør konstant i blandingen indtil sukkeret karamellisere og grynene bliver gyldne og sprøde. Afkøl grynene på et stykke bagepapir, og nyd dem afkølet i koldskål eller til en portion yoghurt.

Mælkefri koldskål

One thought on “*Koldskål med ristede havregryn (Hvede- og mælkefri)

  1. Pingback: *Kammerjunker på en ny måde (Hvede- og mælkefri) | SmagLivet

Skriv et svar

