SmagLivet

Sødt som surt

*Sandkage (Uden hvede og mælk)

2 kommentarer

Kender i følelsen af at have lyst til noget bestemt? Den ene dag fik jeg en pludselig trang til noget så nostalgisk som en sandkage! Nogle mener nok at det er en meget trist og intetsigende kage, hvor andre (som jeg) faktisk er fan af den helt neutrale og vaniljeprikkede kage. Hvis du gerne vil have lidt anden smag i, kan du tilsætte lidt usødet kakaopulver, appelsinskal eller noget helt tredje.

Jeg er sikker på at denne opskrift også vil være meget velegnet som  bunde i fondantkager og lignende, hvor der tit kræves lidt mere substans for at holde på alt det fine pynt.

Sandkage

 

Opskriften som jeg lavede den: (Lille, ca. 4-5 skiver)

  • 50 g. FRI, mælkefri margarine, smør eller lignende
  • 50 g. sukker
  • 1 æg
  • 60 g. melmix (Jeg brugte en fra Schär)
  • 1 vaniljestang
  • 1/2 tsk. bagepulver
  • Evt. kakao, appelsinskal eller andet for smag.

Flæk vaniljestangen på langs, skab kornene ud og mos dem ud med lidt af sukkeret. Pisk smør, sukker og vaniljesukkeret let og luftigt og tilsæt ægget. Vend mel og bagepulver i dejen og kom denne i en lille engangs aluform (ca. 9*12 cm) beklædt med bagepapir. Bag kagen i 25-30 min. eller til denne er gennembagt ved 175 grader. Prik evt. kagen med en strikkepind, for at se om kagen er færdig. Lad kagen køle let af og nyd den som den er god og lækker.

Sandkage

2 thoughts on “*Sandkage (Uden hvede og mælk)

  1. Jeg har lige bagt din opskrift på en lille sandkage og er simpelhen vild med den. Jeg bruger min egen mel blanding, men jeg ved ikke om det har nogen større indvirkning på resultatet. Jeg kan simpelhen ikke smage – se – mærke forskel på en almindelig sandkage og så denne. Tusinde tak fordi du tager dig tid til at dele din viden og resultater med os andre, det er virkeligt værdsat. TAK (^;^)

Skriv et svar

