SmagLivet

Sødt som surt

*Kanelsnegle (Hvede- og mælkefri)

Skriv en kommentar

Jeg er brød-pige til fingerspidserne og kanel er et af mine mange ynglingskryderier. Jeg har derfor alle dage været kæmpe fan af kanelsnegle. En blød og lækker gærdej rullet med den dejligste kanelremonce. Jeg bagte disse lækkerheder i weekenden, de er helt naturlig glutenfrie og kan laves uden mælk også. Som alt andet gærdejskage er det bedst dagen derpå, men en tur i microovnen for at blive lunet engang, vil helt sikkert gøre dem lækre igen dagen efter.

Kanelsnegle

Opskriften som jeg lavede den: 9-10 stk.

  • 2,5 dl. lunkent vand
  • 1 spsk. HUSK (jeg bruger den “grønne”)
  • 25 g. gær
  • 20 g. sukker
  • lidt salt
  • 150 g. majsmel
  • 80 g. maizena
  • 60 g. kartoffelmel
  • 60 g. FRI, mælkefri margarine eller smør

Kom vand i en skål eller rørekeddel, tilsæt HUSK og lad dette stå og gelere i ca. 5 minutter. Opløs gæren i HUSK-blandingen og tilsæt salt og sukker heri sammen med de resterende ingredienser. Dejen røres/æltes godt igennem ca. 5-10 minutter.

Dejen hæver nu tildækket i ca. 40 minutter. I mellemtiden røres remoncen.

Remence:

  • 60 g. FRI, mælkefri margarine eller smør
  • 50 g. sukker
  • 1/2 spsk. støt kanel
  • 1-2 tsk. maizena

Rør alle ingredienserne sammen, og stil det til side indtil dejen er klar.

Rul dejen ud til en firkant i ca. 1 cm. tykkelse, smør remonce over hele dejstykket og rul derefter denne sammen til en roulade. Skær 2 cm. tykke skiver af “rouladen” og placer dem på en bageplade beklædt med bagepapir. De efterhæver nu ca. 30 minutter.

Bag dem i ovnen ved 250 grader i 5-8 min.

Den høje varme sikre at de bliver sprøde på ydersiden og bløde i midten. Pynt dem evt. med lidt glasur.


Kanelsnegle

 

Skriv et svar

