SmagLivet

Sødt som surt

* Chokoladekiks (Hvede – og mælkefri)

Skriv en kommentar

Jeg elsker at gå i supermarkeder og især i andre dele af verden. Se alle de spændende ting, som man ikke er vandt til herhjemme, jeg kan bruge flere timer sådanne steder. Min kæreste griner til tider af mig, det kan man næsten ikke forstå vel? 😉

Men den anden dag da vi var nede at handle sammen i vores lokale supermarked, fandt han en  pakke chokoladekiks af den slags med et tykt lag chokolade på toppen og en almindelig vaniljekiks i bunden. Han elsker de kiks, men mente bestemt at det ville være meget hyggeligere med en hjemmelavet version, som vi kunne spise sammen. Så i tænkeboks kom jeg, og resultatet er dette. En sød kiks i symfoni med mørk chokolade, den er lavet i en chokoladeform, har man ikke det, kan man naturligvis blot pensle chokoladen på eller sætte klatter af chokolade på et stykke plastik og placere kiksen herpå eller lignende. Dog syntes jeg, at de bliver så fine i denne form, og så er der jo en god grund til at udvide sit udstyr.

Chokoladekiks

Opskriften som jeg lavede den: ca. 15-20 kiks

  • 25 g. majsmel
  • 25 g. tapiokamel
  • 50 g. havremel
  • 1 tsk. vaniljesukker
  • 1/2 tsk. bagepulver
  • 30 g. brun farin
  • 70 g. FRI, mælkefri margarine eller smør
  • evt. 1/4 – 1/2 dl. vand
  • 200 g. tempereret chokolade

Kom alle ingredienserne, på nær vandet, i en skål eller en foodprocessor og bland det hele godt sammen. Har dejen svært ved at hænge sammen, kan du komme lidt vand i.

Pak dejen ind i et stykke bagepapir og kom den på køl i ca. 60 minutter.

Rul dejen ud i mellem to stykker bagepapir, så den har en højde på omkring 3 mm. Har du en form, som kiksene skal passe ned i, skal du lave dem minimum 2 millimeter mindre hele vejen rundt, da de flyder en anelse ud. Der skal derfor også være god afstand imellem kiksene du skære.

Jeg skære min dejplade ud mens den ligger på bagepapiret, og fjerne den overskyddende dej omkring de enkelte kiks med en kniv, og bager derefter kiksene på samme stykke bagepapir, så jeg derfor undgår at flytte kiksene. Bages i 6-8 min. ved 180 grader, til de er gyldne og sprøde.

Køles af på en rist og opbevares i en tætsluttende bøtte.

Kiksene kan nydes som de er, eller du kan forsøde deres og din tilværelse med et tykt lag mørk chokolade.

Chokoladekiks

Tempere chokoladen over vandbad eller i mikroovnen. Kom chokoladen i din støbeform, skrab det overskydende af toppen og placer nu dine kiks heri. Stil kort formen i køleskabet, og herefter kan du nemt slå dine chokoladekiks ud.

Hvis du laver dem uden en form, kan du pensle den tempererede chokolade på kiksene eller tage et stykke plastik, komme en skefuld chokolade herpå og placer kiksene på chokoladen.

Opbevares i en tætsluttende bøtte.

Skriv et svar

