SmagLivet

Sødt som surt

* Tebirkes (Mælke- og hvedefri)

6 kommentarer

Gennem min barndom har tebirkes altid været en fast del af søndagsmorgenmaden. Siden 2012 hvor jeg fik konstateret hvede-og mælkeintolerence, har jeg dog måtte undvære det søde stykke bagværk. Men i anledning af det gode vejr, (det gælder om altid at finde en anledning) prøvede jeg i går, at fremtrylle noget der kunne minde om mit kære barndomsminde, dog uden mælk og hvedemel. Resultatet blev faktisk helt godt, den er selvfølgelig ikke så flaky og luftig som en normal tebirkes. Men som det søde element til søndagsbordet, vil den bestemt kunne begå sig fint! De er fyldt med rigelige mængder remonce, eller snask som som kære far ville kalde det.

Tebirkes

Opskriften som jeg lavede den: ca. 6-7 stk. 

  • 1,5 dl. vand
  • 1 spsk. HUSK
  • 25 g. gær
  • 1 æg
  • 1 tsk. sukker
  • 1/2 tsk. salt
  • 50 g. havremel
  • 100 g. melmix
  • 50 g. FRI

Fyld:

  • 50 g. sukker
  • 50 g. FRI
  • 50 g. marcipan
  • 1 tsk. maizena
  • Birkes til drys

Rør vand og HUSK sammen i en skål og lad det stå i  et par minutter til det gelerer. Opløs nu gæren heri og rør æg, salt, sukker og blødt FRI/smør i. Rør tilsidst de to slags mel i og rør dejen godt sammen i nogle minutter, enten med en ske eller i en røremaskine. Lad dejen hæve i 30-45 minutter med et klæde over.

Imens dejen hæver røres remonce ved at rive marcipanen groft og røre det med de resterende ingredienser.

Når dejen har hævet, bredes dejen ud til et rektangel på et stykke bagepapir, fugt evt. hænderne med lidt vand så dejen ikke hænger fast. Dejen skal være ca. 1 cm i højden.

tebirkes

Smør remoncen på 2/3 af dejpladen.

Tebirkes

Fold nu den 1/3 uden remonce 1/3 ind over dejstykket ved hjælp af bagepapiret.

Tebirkes

Fold derefter den sidste 1/3 ind over de to andre lang, ligeledes ved hjælp af bagepapiret. Giv nu dejstykket et let tryk, så der opnås en højde på ca. 1,5 cm.

Tebirkes

 

Pensl med vand eller æg og drys med rigelige mængder birkes. Skær nu passende stykker, og fordel dem på bagepapiret så der er luft imellem.

Tebirkes

Bages ved 200 grader i ca. 15 minutter eller til de er gyldne og lækre.

De smager bedst lige fra ovnen lune og lækre. Som alternativ kan de fryses og lunes på risteren.

Tebirkes

6 thoughts on “* Tebirkes (Mælke- og hvedefri)

  1. Kan man fryse dem ned rå og så bage dem direkte fra fryseren.??

    • Hej 🙂

      Jeg har endnu ikke prøvet, at fryse dem inden de er bagt. Men jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre. Personlig fryser jeg dem ned, når de er bagt, og luner dem eventuelt lidt når jeg tager dem op. 🙂

      Rigtig godt nytår 🙂

  2. Hvad betyder 50g FRI???

  3. When I translated the text, it said that I needed 1 tablespoon of REMEMBER. I assume that there was an error in the translation, please tell me what this is supposed to be.
    Thanks
    Ilene

Skriv et svar

